Kirjoitukseni Vaasan vanhojen autojen retkiajoihin

Vuonna 2006 Vaasa juhli 400-vuotista taivaltaan. Vuosijuhlatapahtumaan osallistuivat myös Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa ja kuningatar Sylvia. Ja mikä olisikaan ollut kuninkaallisille parempi väline kyyditsemiseen, kuin Suomen vanhin taksi, vuoden 1909 Reo Runabout. Entisöity Reo kuuluu Vaasan Veteraaniautoseuran kalustoon ja on yleisölle nähtävissä Vaasan auto- ja moottorimuseossa. Auto- ja moottorimuseo on ilahduttanut kävijöitään jo vuodesta 1981. Vuonna 2010 museo avattiin uusissa tiloissa. Minulla oli silloin kunnia juhlapuhua uusissa tiloissa, joissa on esillä vaasalaista ja kotimaista ajoneuvohistoriaa kaikilta 1900-luvun vuosikymmeniltä. Kaikille löytyy jotain, minä yllätin itseni tunnelmoimasta vanhojen fillareiden luota!

Vaasassa järjestettävät valtakunnalliset retkeilyajot ovat loistava tapa juhlia veteraaniautoseuran nelikymppisiä. Onnitteluni! Uskon, että muualta saapuvat ajelijat ihastuvat kauniisiin maisemiin ajellessaan Vaasan seudun teillä. Ajojen taukopaikkana toimii idyllinen ja televisiostakin tuttu Strömsö.

Euroopan parlamentin jäsenenä huomioin veteraaniautotoiminnan merkittävän aseman Euroopassa. EU:ssa toimivilla museoautoklubeilla on noin 800 000 jäsentä ja Euroopan teillä on yli puolitoista miljoonaa ajokuntoista museoautoa. Pariisissa toimiva maailman museoautoliitto FIVA on kartoittanut, että pää- ja sivutoimisesti 55 000 ihmistä EU:n alueella sai elantonsa museoautotoiminnalla. Vanhojen autojen myynnin liikevaihto oli lähes 17 miljardia euroa ja vientiäkin Euroopalle kertyi yli 3 miljardia euroa. Myös vanhojen autojen arvot ovat nousseet 15 vuodessa, valmistusmaasta riippuen jopa 75 %. Museoautojen rajut hinnan nousut ovat hieman kaksipakoputkiset, koska raha vie monet autot pois Suomesta.

Museoautotoiminta on kuitenkin ennen kaikkea harrastus- ja yhdistystoimintaa. Toimintanne ilahduttaa tuhansia katselijoita ja innostaa uusia ihmisiä mukaan harrastukseen. Autatte säilyttämään tuleville sukupolvien kosketusta 1900-luvun merkittävimpään mullistukseen ihmisten liikkumisessa ja nimenomaisesti Vaasassa on arvokasta nähdä tekniikan kehitys, onhan kaupungin nykymenestyksen selkäranka energia-alan huippuosaaminen.

Tämän päivän ja tulevaisuuden autot on pullollaan teknologiaa ja jatkuvasti kehittyviä uusia ominaisuuksia. Autoilussa turvallisuus on ennen kaikkea tärkeää, koska Euroopan maanteillä kuolee päivittäin satoja ihmisiä. Päätimme juuri huhtikuun istunnossa Euroopan parlamentissa, että vuodesta 2018 alkaen uusiin autoihin tulee asentaa eCall-järjestelmä, joka ilmoittaa automaattisesti onnettomuudesta. Liikennekuolemien arvioidaan vähenevän Euroopassa muutoksen myötä jopa 10 %. Digitalisaatiosta puhutaan paljon ja tulevaisuudessa tulemme näkemään myös itseohjautuvia autoja.

Oikein hyvää ja nautinnollisija ajeluita Pohjanmaan rannikolla teille kaikille.

Miapetra Kumpula-Natri
Europarlamentaarikko, sd.
Bryssel/Vaasa

Lisää blogista

Palkkojen dumppaus loppuu - parlamentin päätös lähetettyjen työntekijöiden direktiivissä on hyvä

2017-10-17 14:48:44
Olen tyytyväinen Euroopan eiliseen parlamentin työllisyysvaliokunnan päätökseen suojella samapalkkaisuutta eurooppalaisilla työmarkkinoilla. Valiokunta [...]

Mepit vaativat suomalaistoimittajan tuomion kumoamista

2017-10-13 16:33:29
Lähetin tänään Turkin oikeusministerille ja EU-ministerille sekä Turkin EU-suurlähettiläälle kirjeen, jossa vaaditaan Turkkia kumoamaan [...]

SÄHKÖAUTOJEN LATAAMISTA HELPOTETAAN, RAKENNUSTEN ENERGIATEHOKKUUUS PARANEE

2017-10-11 12:32:10
Euroopan parlamentin energiavaliokunta hyväksyi juuri rakennusten energiatehokkuusdirektiivin. Se tarkoittaa lisää sähköautojen lataustolppia, runsaasti [...]

Lämpimästi tervetuloa vuosiseminaareihin!

2017-08-22 16:56:13
Mikä on unionin tila? Millainen on EU:n tulevaisuus, millä tasolla sen turvallisuus, kuka luotsaa EU:ta ja millä lihaksilla? Näitä ja monia muita [...]