Kirjoitukseni Vaasan vanhojen autojen retkiajoihin

Vuonna 2006 Vaasa juhli 400-vuotista taivaltaan. Vuosijuhlatapahtumaan osallistuivat myös Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa ja kuningatar Sylvia. Ja mikä olisikaan ollut kuninkaallisille parempi väline kyyditsemiseen, kuin Suomen vanhin taksi, vuoden 1909 Reo Runabout. Entisöity Reo kuuluu Vaasan Veteraaniautoseuran kalustoon ja on yleisölle nähtävissä Vaasan auto- ja moottorimuseossa. Auto- ja moottorimuseo on ilahduttanut kävijöitään jo vuodesta 1981. Vuonna 2010 museo avattiin uusissa tiloissa. Minulla oli silloin kunnia juhlapuhua uusissa tiloissa, joissa on esillä vaasalaista ja kotimaista ajoneuvohistoriaa kaikilta 1900-luvun vuosikymmeniltä. Kaikille löytyy jotain, minä yllätin itseni tunnelmoimasta vanhojen fillareiden luota!

Vaasassa järjestettävät valtakunnalliset retkeilyajot ovat loistava tapa juhlia veteraaniautoseuran nelikymppisiä. Onnitteluni! Uskon, että muualta saapuvat ajelijat ihastuvat kauniisiin maisemiin ajellessaan Vaasan seudun teillä. Ajojen taukopaikkana toimii idyllinen ja televisiostakin tuttu Strömsö.

Euroopan parlamentin jäsenenä huomioin veteraaniautotoiminnan merkittävän aseman Euroopassa. EU:ssa toimivilla museoautoklubeilla on noin 800 000 jäsentä ja Euroopan teillä on yli puolitoista miljoonaa ajokuntoista museoautoa. Pariisissa toimiva maailman museoautoliitto FIVA on kartoittanut, että pää- ja sivutoimisesti 55 000 ihmistä EU:n alueella sai elantonsa museoautotoiminnalla. Vanhojen autojen myynnin liikevaihto oli lähes 17 miljardia euroa ja vientiäkin Euroopalle kertyi yli 3 miljardia euroa. Myös vanhojen autojen arvot ovat nousseet 15 vuodessa, valmistusmaasta riippuen jopa 75 %. Museoautojen rajut hinnan nousut ovat hieman kaksipakoputkiset, koska raha vie monet autot pois Suomesta.

Museoautotoiminta on kuitenkin ennen kaikkea harrastus- ja yhdistystoimintaa. Toimintanne ilahduttaa tuhansia katselijoita ja innostaa uusia ihmisiä mukaan harrastukseen. Autatte säilyttämään tuleville sukupolvien kosketusta 1900-luvun merkittävimpään mullistukseen ihmisten liikkumisessa ja nimenomaisesti Vaasassa on arvokasta nähdä tekniikan kehitys, onhan kaupungin nykymenestyksen selkäranka energia-alan huippuosaaminen.

Tämän päivän ja tulevaisuuden autot on pullollaan teknologiaa ja jatkuvasti kehittyviä uusia ominaisuuksia. Autoilussa turvallisuus on ennen kaikkea tärkeää, koska Euroopan maanteillä kuolee päivittäin satoja ihmisiä. Päätimme juuri huhtikuun istunnossa Euroopan parlamentissa, että vuodesta 2018 alkaen uusiin autoihin tulee asentaa eCall-järjestelmä, joka ilmoittaa automaattisesti onnettomuudesta. Liikennekuolemien arvioidaan vähenevän Euroopassa muutoksen myötä jopa 10 %. Digitalisaatiosta puhutaan paljon ja tulevaisuudessa tulemme näkemään myös itseohjautuvia autoja.

Oikein hyvää ja nautinnollisija ajeluita Pohjanmaan rannikolla teille kaikille.

Miapetra Kumpula-Natri
Europarlamentaarikko, sd.
Bryssel/Vaasa

Lisää blogista

Blogi: Juhlistamassa vahvoja naisia Vaasan Suomalaisen Naisklubin 100-vuotisjuhlassa

2018-10-20 21:18:19
      Minulla oli tänään lauantaina 20.10.2018 kunnia toimia juhlapuhujana Vaasan Suomalaisen Naisklubin 100-vuotisjuhlissa [...]

Blogi: Elämänmakuisia kohtaamisia Brysselissä – ja ihanimmat koskaan saamani kannustusaplodit

2018-10-17 15:00:42
Viikonloppuna Belgiassa näkyi tuttuja. Suomessa vietetään syyslomaviikkoa, joten ensinnäkin sain perheeni vanhaan kotikaupunkiin Brysseliin mukaan. Tuntuu [...]

Strasbourgin-istuntojen lopettaminen ei ole Euroopan parlamentin käsissä

2018-10-16 10:50:55
Anne Linnonmaa kysyi (HS Mielipide 11.10.), onko kukaan uskaltanut laskea, kuinka suuri hiilijalanjälki syntyy, kun Euroopan parlamentti siirtyy [...]

Blogi: Euroopan tehosunnuntai – Angela Merkel entistä ahtaammalla, Italia aiheuttaa harmaita hiuksia

2018-10-15 18:08:15
Osana Euroopan politiikan tehopäivää Saksan Baijerissa järjestettiin sunnuntaina osavaltiovaalit. Paikallisille demareille vaalit olivat myrkkyä, kun [...]