Sähköautot ja akut ovat meille mahdollisuus

Kirjoitin Pohjalaiseen ja Ilkkaan sähköautoista ja niiden luomista mahdollisuuksista. SDP:n tavoitteena on, että vuonna 2030 liikenteessä on 750 000 vähäpäästöistä tai päästötöntä henkilöajoneuvoa – käytännössä noin neljännes Suomen henkilöautoista. Tavoite kuulostaa joistain epärealistiselta, mutta markkinat muuttuvat maailmalla ja Euroopassa. Sähköautoissa piileekin juuri Suomelle ja Pohjanmaalle mahdollisuus.

Lue koko teksti alta:

SDP:n tavoitteena on, että vuonna 2030 liikenteessä on 750 000 vähäpäästöistä tai päästötöntä henkilöajoneuvoa – käytännössä noin neljännes Suomen henkilöautoista. Tavoite kuulostaa joistain epärealistiselta, mutta markkinat muuttuvat maailmalla ja Euroopassa. Sähköautoissa piileekin juuri Suomelle ja Pohjanmaalle mahdollisuus.

Useat eurooppalaiset autovalmistajat, muun muassa Volkswagen ja Volvo, ovat ilmoittaneet polttomoottorin aikakauden olevan päätöksessä. Volvo lupaa kaikista malleistaan hybridi- tai sähköversiot vielä tänä vuonna ja VW ei aio enää 2020-luvun lopulla edes tuottaa polttomoottorillista autoa.

Sähkö- ja hybridiautojen yleistymisen hidasteena ovat hinta ja latausinfra. Infrastruktuuri on väistämättä erilainen kuin perinteinen huoltoasemaverkosto, auton latausta kannattaakin verrata ennemmin kännykän lataukseen kuin auton tankkaamiseen bensa-asemilla: sähköautoja ladataan siellä missä kännyköitäkin, kotona ja töissä.

Olin neuvottelijana EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivissä. Direktiivin myötä vuodesta 2020 alkaen taloja mittavasti remontoitaessa on yli 10 parkkipaikan asuinrakennuksien parkkipaikoille asennettava putket, joita pitkin latausjohdot voi edullisemmin vetää. Samoin näin tulee tehdä kaikkiin uusiin rakennuksiin ja yli 10 parkkipaikan liikekiinteistöihin.

 

Vaasa tekee töitä houkutellakseen miljoonien akkutehdasinvestointeja.

Uusia sähköautoja aletaan saada Suomeenkin enemmän, kun niiden kustannukset laskevat polttomoottoriautojen tasolle alemmissakin hintaluokissa, arvioiden mukaan jo 2020-luvun toisella puolikkaalla.

Mahdollisuus on siinä, että Suomeen voi puhtaamman ja uudemman autokannan lisäksi syntyä merkittävää teollisuutta sähköautojen ympärille: Uudessakaupungissa valmistetaan jo nyt hybridiautoja ja akkuja.

Vaasa tekee töitä houkutellakseen miljoonien akkutehdasinvestointeja, jotta voisimme luoda kestävän ekosysteemin Keski-Pohjanmaan litium-kaivoksista akkuihin, tehtaisiin ja lopulta akkujen kierrätykseen. Tämä edellyttää kuitenkin toimia.

Uhkana on, että Suomi jää takamatkalle vääjäämättä pian alkavassa sähköautobuumissa.

Kuten aikanaan kävi esimerkiksi tuulivoiman kanssa, uhkana on, että Suomi jää takamatkalle vääjäämättä pian alkavassa sähköautobuumissa.

Norjassa tavoitellaan uusien polttomoottoriautojen myynnistä luopumista jo 2025, sillä siellä on jo nyt lähes 300 000 sähkö- ja hybridiautoa. Ruotsissa ja Tanskassa on päätetty luopua uusien polttomoottoriautojen myynnistä 2030 mennessä. Suomessa mitään aikataulutavoitetta ei ole. SDP esitti osana ilmasto-ohjelmaansa, että ensi vaalikaudella tulee valmistella aikataulu uusien polttomoottoriautojen myynnin rajoittamiseksi.

Vanhoja autoja tulee näkymään liikenteessä paljon pidempään, mutta olisi hyvä seurata markkinoiden kehitystä ja yrittää hypätä myös edelläkävijän rooliin. Näin vanhaa autokantaa saataisiin korvattua uusilla, vähäpäästöisillä malleilla – ja vielä Suomessa tai Pohjanmaalla kehitetyillä tai valmistetuilla tuotteilla ja latausinfralla.

Miapetra Kumpula-Natri
europarlamentaarikko
SDP:n Energia- ja ilmastotyöryhmän pj.