Olen raportöörinä raskaiden hyötyajoneuvojen eli mm. rekkojen, bussien ja perävaunujen CO2-päästöjä koskevassa teollisuusvaliokunnan lausunnossa. Mietinnön varsinainen valiokunta, ENVI, laatii aiheesta mietinnön, johon vaikutan lausunnollani.
Toissa viikolla palautin kyseisen lausunnon.
Uusien päästövähennystavoitteiden tarkoitus on laskea liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi esim. kaupunkibusseilla vähennetään hiukkaspäästöjä myös erityisesti asutusalueilla. Nykyisellään kuorma-autojen, kaupunkibussien ja kaukoliikenteen bussien osuus EU:n kasvihuonekaasujen kokonaispäästöistä on noin 6 % ja tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä yli 25 %.
Ehdotin lausunnossani, että komission pohjaesitystä kiritetään muun muassa nostamalla päästövähennysten välitavoitetasoa kymmenellä prosentilla, mutta pitäen loppupään tavoitteen samana, eli 90 prosentissa. Näin markkinoille annetaan selkeä signaali, että Euroopan unioni on siirtymässä päästöttömään liikenteeseen, mutta samalla annetaan joustoa siirtymävaiheeseen. Tämä hyödyttää sekä valmistajia että ostajia, mutta eniten juuri tavallisia kansalaisia hiilidioksidipäästöjen vähentyessä.
Mukaan sääntelyn piiriin ehdotan lisäksi jäteautoja ja pieniä, alle 5 tonnin, kuorma-autoja, jotka operoivat asutusalueilla. Tarkoituksena on myös näiden ajoneuvojen osalta vähentää päästöjä ja ylimääräistä melusaastetta.
Lisäksi pidän erittäin tärkeänä, että Suomen ja Ruotsin kaltaisten pitkien välimatkojen maiden erityispiirteet huomioidaan. Näin valmistajien olisi jatkossakin mahdollista hakea poikkeusta kaikkein painavampien, eli yli 60 tonnin ja yli 70 tonnin, raskaiden ajoneuvojen osalta.
Tänään esittelin lausuntoni teollisuusvaliokunnalle, jonka jälkeen neuvottelemme muiden jäsenten muutosesityksistä.