Parlamentti päätti aamulla kantansa asetukseen, jonka tavoitteena on asettaa uudet raja-arvot uusien raskaiden ajoneuvojen, kuten rekkojen, bussien ja perävaunujen, hiilidioksidipäästöille. Parlamentti lähettääkin kolmikantaneuvotteluihin selkeän viestin uusien raskaiden ajoneuvojen päästöjen vähentämisestä 10 prosenttiin vuoteen 2040 mennessä verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Parlamentin esitykseen saatiin myös mukaan Suomelle tärkeitä poikkeuksia kaikkein raskaimpien ajoneuvoyhdistelmien käytöstä. Tätä työtä europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) edisti toimiessaan teollisuusvaliokunnan lausunnon raportöörinä.
”Raskaan liikenteen päästöt ovat olleet viime vuosina kasvussa. On erittäin tärkeää, että saamme vähennettyä päästöjä tällä sektorilla, mutta jäsenmaiden maantieteelliset erot on otettava huomioon. Esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa hyödynnetään raskaampia ajoneuvoyhdistelmiä pitkien välimatkojen vuoksi. Niiden kulutus poikkeaa kevyemmistä ajoneuvoista ja siksi niille on voitava hakea myös poikkeuksia”, kommentoi Kumpula-Natri.
Raskaiden ajoneuvojen sektori on vastuussa yli neljänneksestä EU:n tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä ja yli 6 prosentista EU:n kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärästä. Vuonna 2019 raskaiden ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöt olivat 44 prosenttia suuremmat kuin lentoliikenteen ja 37 prosenttia suuremmat kuin meriliikenteen kokonaispäästöt. Uusilla tiukemmilla päästönormeilla varmistettaisiin asteittainen siirtyminen kohti päästöttömämpää liikennettä.
”Uudet kaupunkiliikenteen linja-autot saavat oman tavoitevuotensa päästöttömyydelle, joka on vuonna 2030. Saimme tässä pidettyä kiinni tavoitteessamme ja sallimme poikkeuksien myöntämisen biometaanibusseille ja kaukoliikenteen linja-autoille maantieteellisistä syistä. Kaupunkibussit ovat Suomessa jo ilahduttavasti siirtyneet päästöttömään tai vähäpäästöiseen kalustoon. Siitä on iloa myös kaupunki-ilman puhtaudelle ja melun vähenemiselle.”, Kumpula-Natri jatkaa.
Ehdotetut ilmastotavoitteet velvoittaisivat ajoneuvovalmistajia, jotka saattavat EU:n markkinoille raskasta kalustoa. Parlamentin esitys asettui komission kanssa samoille linjoille uusien raskaiden ajoneuvojen päästöjen raja-arvojen kiristämisessä ja jopa lisäsi kunnian himoa välitavoitteessa. Tämä tarkoittaisi, että EU:ssa vuodesta 2030 lähtien uusien raskaiden ajoneuvojen päästöt vähenisivät 45 prosenttia, vuodesta 2035 lähtien 70 prosenttia ja vuodesta 2040 lähtien 90 prosenttia verrattuna vuoden 2019 päästöjen tasoon.
”Markkinoille on annettava selkeä signaali, että Euroopan unioni on siirtymässä asteittain päästöttömään liikenteeseen, mutta samalla on annettava joustoa siirtymävaiheeseen. Tämä hyödyttää sekä valmistajia että ostajia, mutta eniten juuri tavallisia kansalaisia hiilidioksidipäästöjen vähentyessä”, Kumpula-Natri toteaa.
”Meidän on oltava kunnianhimoisia myös teollisuuspolitiikan näkökulmasta. EU:n on lainsäädännölla mahdollistettava EU:n teknologiajohtajuus raskaassa päästöttömässä liikenteessä. Monet eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat ovat lobanneet ilmastotavoitteiden puolesta.”, Kumpula-Natri jatkaa.
Trilogit alkavat välittömästi neuvoston kanssa.
Lisätietoa:
Miapetra Kumpula-Natri
Europarlamentaarikko (S&D)
+358 50 511 3004