Ikävän tuttuja viestejä helsinkiläisille: ”Maisa-asiakasportaali on ruuhkautunut. Pahoittelemme, että vastaaminen kestää tavallista pidempään. Lähetäthän meille vain yhden viestin. Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian.
Tai hammashuollon puolella: tällä hetkellä voit varata vain akuuttiaikoja. No mitä sillä puolella sanotaan? Akuuttiaikoja ei juuri nyt ole.
Vinkki, jolla kaupunkilaisten keskuudessa pyörii on, että voi saada ajan, on mennä paikan päälle.
– Ennen edellytettiin julkisen terveydenhuollon järjestävän palvelut niin, että hoitotakuu toteutuu kahdessa viikossa ammattilaisen tapaamiseen – ja se jo toteutui isolle osalle suomalaisia, Helsingissäkin!
– Tämä hallitus muutti sen kolmeen kuukauteen ja kertoo ”toivovansa parempaa”. Muutos astui voimaan vuoden vaihteessa. No ainakaan valtion kuntaosuuksissa se toive ei näy. Ihmiset ovat isosti huolissaan.
Kommentit helsinkiläisiltä ovat olleet suoria: ”Ei voi olla totta, että leikkauksia kohdennetaan vammaisiin, lapsiin ja vanhusten kotipalveluihin.”
”Helsinki onkin paikannut hallituksen budjettileikkauksia, mutta se ei voi olla pitkään kestävä linja. Suunnan on muututtava”, viestii Miapetra Kumpula-Natri Helsingin katukampanjoinnista.