Kysyin tänään eduskunnan kyselytunnilla hallitukselta lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan turvaamisesta. Monet kunnat jo järjestävät monipuolista toimintaa, mutta aamu- ja iltapäiväkerhoille tarjotuissa tiloissa on paljon parannettavaa. Myös pienet koululaiset ansaitsevat hyvän arjen!
Kyselytunti 25.10.2012
Kysymys koskien aamu- ja iltapäivähoitoa/Miapetra Kumpula-Natri
1)
Arvoisa puhemies!
Ei ole yhdentekevää miten lapsemme viettävät aamunsa ja iltapäivänsä. Myös pienet koululaiset ansaitsevat hyvän arjen! Pienten koululaisten koulupäivät ovat lyhyet – luonnollisestikin usein vanhempien työpäivät ovat pidempiä. Hyppäys päiväkodin 7,8 tai 9 tunnin hoitopäivästä kolmen tunnin ekaluokkalaisen koulupäivään on tosi iso haaste perheissä.
Lapsilla on oltava joka tilanteessa oikeus turvallisiin aamu- ja iltapäiviin. Pian 10 vuotta sitten annettiin laki aamu- ja iltapäiväkerhoista. Vaikka järjestäminen ei ole kunnille pakottava velvoite vaan vapaaehtoisesti järjestettävä palvelu, kunnat toimivat. Lasten yksinäisiä tunteja on vähennetty onnistuneesti ja valtaosa Suomen kunnista järjestääkin aamu- ja iltapäivätoimintaa, ainakin eka- ja tokaluokkalaisille.
Miten hallitus on turvaamassa tuota perheille ja lapsille niin tärkeää palvelua, jotta se olisi tulevaisuudessakin jokaisen pienen koululaisen ulottuvissa?
(en saanutkaan kakkoskysymystä, mutta JOS olisin saanut, olisin tämän kysynyt)
2)
Arvoisa puhemies!
Aamu- ja iltapäivätoiminta koskettaa ja helpottaa suurta määrää suomalaisia lapsiperheitä, iltapäivätoiminnassa on mukana lähes 50 000 lasta.
Aamu- ja iltapäiväkerhoja ohjaava laki on löysä. Sen mukaisesti järjestämistavat ja kerhotuntien sisältö vaihtelevat huomattavasti kunnittain ja kouluttain. Osa kunnista järjestää palvelun itse, osa käyttää paljonkin eri yhteistyötahoja ohjelman ja puuhan järjestämisessä.
Lapsi saattaa viettää pidempään aikaa kerhossa kuin koulussa. Tila on tärkeä kysymys! Monessa kunnissa vanhemmat ja vanhempainyhdistykset vetoavat kuntiin, että saisivat käyttöönsä ruokalaa tai käytävää paremman tilan lastensa käyttöön.
Iloisimmat terveiset tulevat kunnista, joissa on hyvät tilat ja kerhotuntien aikana tarjolla myös mukavaa, kehittävää puuhaa, vaikkapa liikuntaa tai kulttuuria TAI mahdollisuutta esimerkiksi kielikerhoihin – aivan totta, kiinaa, espanjaa, ruotsia leikitään jo monissa kerhoissa eri puolilla Suomea!
Arvoisa ministeri,
Miten aamu- ja iltapäiväkerhojen vaihtelevaa laatua voisi parantaa ja voiko hallitus tehdä jotain, jotta laadukkaita kerhoja löytyisi useammasta kunnasta?