Tiedote: Europarlamentaarikot Virkkunen ja Kumpula-Natri: EU-neuvotteluista todellinen voitto Suomen liikenneyhteyksille

TIEDOTE 11.3.2020 / JULKAISUVAPAA

Europarlamentaarikot Virkkunen ja Kumpula-Natri: EU-neuvotteluista todellinen voitto Suomen liikenneyhteyksille

Euroopan parlamentti ja EU:n neuvosto pääsivät sopuun uudesta Verkkojen Eurooppa (CEF2) –asetuksesta. Neuvotteluiden seurauksena Suomen päärata nostetaan EU:n ydinverkkokäytävien joukkoon. Lisäksi Suomen liikenneyhteyksille tärkeälle Rail Baltica –rautatielle osoitetaan merkittävä määrä EU-rahoitusta.

Europarlamentaarikot Henna Virkkunen (kok.) ja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) pitävät uutta asetusta lottovoittona Suomelle. Virkkunen toimi asetuksessa yhtenä Euroopan parlamentin pääneuvottelijoista ja Kumpula-Natri oman poliittisen ryhmänsä neuvottelijana.

– Tulos on Suomen kannalta erittäin hyvä. Pääradan nosto ydinverkkokäytävien joukkoon on ollut Suomen pitkäaikainen tavoite, joka nyt toteutuu. Näin pääradan kehittämiseen on mahdollista saada merkittävää EU-rahoitusta, kunhan siihen sitoudutaan kansallisesti. Lisäksi rahoituksen turvaaminen Rail Balticalle on Suomen liikenneyhteyksien kannalta erittäin tärkeä saavutus, Virkkunen sanoo.

– Pääradan kehittäminen on äärimmäisen tärkeää niin yrityksille, kansalaisille kuin myös koko Suomen ja alueiden kilpailukyvylle. Neuvottelutulos on todellinen voitto Suomelle. Rail Baltica taas ulottaa Suomen raideyhteyksien kautta suuren harppauksen lähemmäksi Keski-Eurooppaa, Kumpula-Natri sanoo.

”Koko 33 miljardin euron ohjelmasta 60 % tulee edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.”

Verkkojen Eurooppa –ohjelmista rahoitetaan liikennehankkeiden lisäksi eurooppalaisia energia- ja digihankkeita. Rahoitus mahdollistaa muun muassa nopeiden 5G-verkkojen sekä merikaapeleiden rahoittamisen. Virkkusen ja Kumpula-Natrin mukaan Suomella on hyvät mahdollisuudet saada merkittävä osuus myös tästä rahoituksesta, vaikka EU:n energia- ja digi-investointien kokonaistaso jäi uudessa monivuotisessa budjetissa toivottua matalammaksi.

– Siirtymä hiilineutraaliin talouteen ja uusiutuvien energialähteiden kasvu vaativat modernia ja älykästä infrastruktuuria. Koko 33 miljardin euron ohjelmasta 60 % tulee edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista. Koronaepidemia on entisestään korostanut nopeiden yhteyksien merkitystä ihmisille. Kuinka yritykset voivat innovoida tulevaisuuden ratkaisuja ja uutta 2020-luvun korkean osaamisen työtä voidaan luoda Eurooppan, elleivät yhteydet ja esimerkiksi 5G-infrastruktuuri ja laajakaista yhteydet ole kunnossa, Miapetra Kumpula-Natri kysyy.

– Elvytyspaketista jopa 20 prosenttia on tarkoitus ohjata digitaalisiin investointeihin. Verkkojen Eurooppa –ohjelmassa on hyvät mahdollisuudet tukea näitä investointeja niin, että uuden infrastruktuurin potentiaalista saadaan kaikki irti, ja Eurooppa saa vauhtia talouteensa sekä pärjää globaalissa kilpailussa. Tässä tärkeitä ovat nopeat rajat ylittävät yhteydet, joista Verkkojen Eurooppa voi rahoittaa. Näin saamme vauhtia innovaatioihin ja kasvuun, Henna Virkkunen sanoo.

Lisätietoja:

Henna Virkkunen, +358 50 512 1997