Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on jatkunut yli kaksi vuotta. EU on tukenut Ukrainaa eri tavoin. Taloudellisen ja poliittisen tuen Venäjän vastaiset pakotteet ovat tärkeitä. Pakotteita on laadittu vuodesta 2014, Krimin valtauksesta lähtien. Täysimittaisen hyökkäyssodan alkamisen jälkeen länsi lähti tiukemmalle pakotelinjalle. Nyt valmisteilla on 14. pakotepaketti. Tällä hetkellä kuuma kysymys on Venäjän keskuspankin ulkomailla olevien jäädytettyjen varojen ja niiden korkotuottojen konfiskointi ja Ukrainan jälleenrakentamiseen ohjaaminen.
Pakotteet ovat olleet kuluneen kevään ajan omalla työpöydälläni, sillä toimin parlamentin kauppavaliokunnan Venäjä-seurantaryhmän puheenjohtajana. Nyt kun EU ei käy kauppaa Venäjän kanssa ryhmän toiminta keskittyy pakotteisiin, neuvottelujen seurantaan ja koordinaatioon.
Pakotteiden tarkoitus on asettaa venäläisiä tuotteita, yrityksiä ja henkilöitä sanktioiden alaisiksi ja siten heikentää Venäjän taloutta. Pakotelistalla on esimerkiksi raakaöljy, teräs ja timantit. EU-maista ei saa myöskään viedä Venäjälle tuotteita, kuten korkeatasoista teknologiaa, tai mitään sellaista, joka hyödyttäisi Venäjän armeijaa.
Tilastot näyttävät pakotteiden toimivan. Niiden ansiosta Venäjän talous oli vuonna 2023 5 % pienempi kuin 2022. Rupla on menettänyt 40 % arvostaan sodan alettua ja Venäjän kauppataseen ylijäämä on laskenut 80% vuoden 2023 aikana.
Siellä missä on pakotteita, on kiertäjiä. Kun vienti Venäjälle on tyrehtynyt, on lukuisien tuotteiden vienti Venäjän naapurimaihin Keski-Aasiaan ja kolmansiin maihin kasvanut. Tämä on hälyttävää. Nyt sanktioiden kiertämisen vastaiseen toimintaan koitetaan sisällyttää myös kolmansia maita. 13. pakotepaketissa on jo tehostettuja keinoja, joiden avulla voidaan selvittää sanktioita kiertäviä tahoja ja ohjeistaa yrityksiä edelleenmyyntikielloin sopimuksiin.
Viranomaisilla, jotka tutkivat pakotteiden toimimista ja kiertämistä on oltava riittävät resurssit sanktioiden kiertämisen valvomiseen. Komissiolle tulisi myös keskittää tulkinta pakotelistoista. Nyt osapuolia on 27 maassa. Yhteinen tulkinta olisi myös yrityksille ja jäsenmaille reilua.
Pakotteet voivat koskea myös yksittäisiä henkilöitä. Pakotelistalla on tällä hetkellä 1706 henkilöä ja noin 400 yhteisöä. Henkilöpakotteet koskevat Venäjän valtiollista ja sotilaallista johtoa, sodan syyllisiä. Mutta pakotepaketeissa on myös ihmisiä, jotka ovat vastuussa ukrainalaislasten pakkoadoptoinneista Venäjälle. Sodan aikana lähes 20 000 lasta on pakkoadoptoitu venäläisiin perheisiin. Tämä on surullisimpia esimerkkejä siitä, miten totaalista ja julmaa Venäjän hävitystoiminta Ukrainassa ovat.
Meillä on vastuu varmistaa, että Venäjän toimintaa Ukrainan hävittämiseksi ei tueta. Venäjän talouden ja armeijan vahvistaminen pakotteiden kieltämisellä heikentää meidän turvallisuuttamme. Sanktioita on varaa kiristää ja EU:n on jatkettava Ukrainan tukemista, kunnes Ukraina voittaa sodan.
Kolumni on julkaistu 16.4. Demokraatissa